652 بازدید نورپردازی دکوراسیون و محوطه

 
Print Friendly, PDF & Email
  • نورپردازی دکوراسیون و محوطه سازی
  • مشاوره و بازدید دکوراسیون با هماهنگی قبلی
  • برای مشاوره با شماره همراه ۰۹۱۲۳۱۰۴۱۶۵  یا ۸۸۵۶۰۳۷۵ تماس بگیرید.
  • شهرک غرب | بلوار فرحزادی | روبروی اریکه ایرانیان
  • انجام نورپردازی هنری در خانه و شرکت و مغازه ها

نور و نورپردازی هویت تازه ای به فضا می بخشد. برای اینکه نورپردازی خوبی داشته باشیم، به لوستر و چراغ های مناسب نیاز داریم. بنابراین، باید هنگام خرید لامپ، لوستر، آباژور و لوسترهای دیواری نهایت دقت را به خرج دهیم و گزینه های درست و مناسب خریداری کنیم.

نور به خانه روشنایی می دهد

لوستر، آباژور و چراغ زینت بخش هر خانه ای هستند. این وسایل خانه را باید همچون جواهر تصور کرد. این منابع نوری نظر بیننده را به خود جلب می کنند. به همین دلیل، باید در انتخاب شکل، طرح، رنگ و اندازه آنها توجه زیادی به خرج دهید و انتخاب مناسبی داشته باشید.

چلچراغ

لوستر یکی از عناصر تزئین اتاق های مختلف خانه است. وقتی لوستری زیبا و متناسب با طراحی و دکوراسیون خانه انتخاب می کنید، به محض ورود به هر اتاق نخستین چیزی که به چشم می آید لوستر است. لوستر چلچراغی یکی از انتخاب های خوب برای نشیمن و پذیرایی است. این نوع لوستر می تواند کریستالی یا ترکیبی از چوب و فلز باشد. جنس و طرح آن به سلیقه و البته دکور خانه بستگی دارد.

آویز

آویز، لوسترهای کوچک تری هستند و همان طور که از نامشان پیدا است طول زیادی دارند. این آویزها را می توان به تنهایی با همراه با چند آویز دیگر به سقف نصب کرد. برای اتاق های کوچک خوب است فقط یکی از آنها را نصب کنید. اما مثلا برای بالای جزیره یا کانتر آشپزخانه، می توانید سه آویز زیبا و یک شکل را به یک قد یا کوتاه و بلند نصب کنید.

چراغ های سقفی

در اتاق هایی همچون آشپزخانه یا نشیمن یا راهروهای خانه می توانید از چراغ هایی که به سقف نصب می شوند، استفاده کنید. این چراغ ها در شکل و طرح های متنوعی در بازار موجود هستند. البته باید بدانید این نوع لوسترها بسیار کمتر از چلچراغ ها جلب توجه می کنند.

لوستر دیواری

از این لوسترها می توان در مکان هایی همچون آینه حمام یا دستشویی یا جلوه دادن به قاب عکس یا آثار هنری استفاده کرد. لوسترهای دیواری بیشتر جنبه تزئینی دارند تا نوردهی.

آباژورهای زمینی یا رومیزی

آباژور، رایج ترین وسیله نورپردازی خانه است که برای زیبایی و دکور فضاهای مختلف از آن استفاده می شود. آباژورها پایه های بلند یا کوتاه دارند و می توان آنها را روی زمین یا میز قرار داد. با کمک آباژور می توانید جلوه نوری خاصی به فضاهای نشیمن یا پذیرایی ببخشید. حتی برای اتاق خواب نیز بسیار کاربرد دارند.

انتخاب لامپ مناسب

خود لامپی که برای لوستر، آباژور یا … انتخاب می کنید نیز بسیار مهم است. بهتر است از ترکیب نورهای زرد و سفید در خانه استفاده کنید. در ضمن، لامپ نو نور بیشتری هم دارد.

هالوژن های توکار

یکی از انواع نورهای تزئینی در خانه، هالوژن هایی است که در سقف، آرک آشپزخانه یا دیوارها کار می شوند. با کمک این هالوژن ها می توان نورپردازی زیبایی در فضا ایجاد کرد. به طور مثال، می توان لوستر را خاموش و هالوژن ها و آباژورها را روشن کرد تا فضایی رمانتیک ایجاد شود.

نورپردازی به روش سنتی

اگر خانه شما دکور قدیمی دارد، نورپردازی آن نیز باید سبک قدیمی و کلاسیک داشته باشد. به طور مثال، دیوارکوب های برنجی یا برنزی، لوسترها و چلچراغ هایی از جنس برنز و طراحی کلاسیک انتخاب کنید.

لوسترهای مدرن

در خانه هایی که دکوراسیون مدرن دارند، باید لوستر مدرنی نیز انتخاب کنید. لوسترهای مدرن اصولا شکل ساده و جزئیات کم دارند. این لوسترها از جنس استیل، کروم و شیشه تهیه می شوند.

مناسب طراحی میانه

طراحی میانه در واقع نوعی طراحی میان طراحی مدرن و کلاسیک است. این نوع طراحی امروزه طرفداران بسیار در دنیا دارد. برای این دکور باید از لوسترهای مناسبی هم استفاده کرد: لوستری که از مواد ساده همچون آهن چکش کاری شده، ساخته شده اند و تزئینات زیادی هم دارند.

نور اتاق کار

آشپزخانه یکی از مهم ترین اتاق های خانه برای نورپردازی است. باید لوسترهای مناسب برای این اتاق را انتخاب کنید. اصولا آویزهایی که بالای کانتر یا جزیره قرار می گیرند گزینه های مناسبی هستند.

روشنایی اتاق خواب

بسیاری از ما برای اتاق خواب لوسترهای ساده یا آویز در نظر می گیریم. اما خوب است از لوسترهای بزرگ و چلچراغی برای اتاق های بزرگ استفاده کنیم. برای مطالعه یا خواب می توانید از نور آباژور روی میز یا روشنایی های دیواری بهره بگیرید.

لوستر حمام

احتمالا با خود می گویید چه کسی برای حمام لوستر می خرد؟ اما به تازگی چلچراغ های زیبایی برای حمام طراحی و عرضه شده اند که هویت جالبی به این فضا می بخشند. با کمک این چلچراغ ها می توانید حمام را به شکل مدرنی تزئین کنید.

لوستر دیواری روشویی

قسمت روشویی دستشویی نیز مکانی است که لازم است نورپردازی خوبی داشته باشد. به طور مثال، می توانید از در کنار یا بالای آینه این اتاق از لوسترهای دیواری استفاده کنید.

یافتن اندازه و فاصله مناسب

در نورپردازی خانه، توجه به اندازه و فاصله لوستر از زمین نیز بسیار مهم است به همین دلیل بد نیست اندازه های زیر را در نظر داشته باشید:

• فاصله لوستر از سقف سه متری باید حدود ۶۸٫۵ تا ۷۶ سانتی متر بالاتر از میز ناهارخوری باشد. برای سقف های بلندتر باید حدود ۷٫۵ سانتی متر برای هر ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید.

• لوستری انتخاب کنید که بزرگ تر از عرض میز منهای ۳۰٫۵ سانتی متر نباشد.

• آویزها را در فاصله ۸۹ تا ۱۰۲ سانتی متری از بالای سطح کانتر آشپزخانه نصب کنید.

نورپردازی خانه و محل کار

نورپردازی خانه و محل کار

نورپردازی خانه و محل کار

نورپردازی خانه و محل کار

لوستر مدرن و مینیمال در دکوراسیون خانه

لوستر مدرن و مینیمال در دکوراسیون خانه

لوستر مدرن و مینیمال در دکوراسیون خانه

لوستر مدرن و مینیمال در دکوراسیون خانه

نورپردازی دکوراتیو اتاق پذیرایی و نشیمن

نورپردازی دکوراتیو اتاق پذیرایی و نشیمن

نورپردازی مناسب سرویس بهداشتی و حمام

نورپردازی مناسب سرویس بهداشتی و حمام

ترکیب بندی لوستر و مبلمان و فرش در خانه

ترکیب بندی لوستر و مبلمان و فرش در خانه

ترکیب بندی لوستر و مبلمان و فرش در خانه

ترکیب بندی لوستر و مبلمان و فرش در خانه

ترکیب بندی لوستر و مبلمان و فرش در خانه

ترکیب بندی لوستر و مبلمان و فرش در خانه

نورپردازی دکوراتیو اتاق پذیرایی و نشیمن

نورپردازی دکوراتیو اتاق پذیرایی و نشیمن

نورپردازی مناسب سرویس بهداشتی و حمام

نورپردازی مناسب سرویس بهداشتی و حمام

نورپردازی تزیینی سرویس بهداشتی و حمام

نورپردازی تزیینی سرویس بهداشتی و حمام

نور مخفی و تزیینی در دکوراسیون خانه

نور مخفی و تزیینی در دکوراسیون خانه

نور مخفی و تزیینی در دکوراسیون خانه

نور مخفی و تزیینی در دکوراسیون خانه

انتخاب آباژور مناسب

با یک حساب سرانگشتی، باید توجه داشته باشید که قاعده آباژور باید حدود ۲۰ سانتی متر عریض تر و دوسوم بلندتر از از قاعده پایه آباژور باشد.

نور مرئی یا نور یا پرتو(به انگلیسی: Light)، یک تابش الکترومغناطیسی(به انگلیسی: Electromagnetism) و حاوی فوتون(به انگلیسی: Photon) است که به چشم انسان و دیگر موجودات مرئی نمایان می‌شود. نور مرئی با طول‌موجی از حدود ۳۸۰ تا حدود ۷۴۰ نانومتر در بین دو نور نامرئی فروسرخ(به انگلیسی: Infrared) که در طول‌موج‌های بلندتر و فرابنفش(به انگلیسی: Ultraviolet) که با طول‌موج‌های کوتاه‌تر یافت می‌شود، قرار دارد.

پرتو دارای تعریف دقیقی نیست، جسمِ شناخته شده یا مدل مشخص که شبیه آن باشد وجود ندارد؛ ولی لازم نیست فهم هر چیز بر شباهت بنا شده باشد. نظریه الکترومغناطیسی(به انگلیسی: Electromagnetism) و نظریه کوانتومی(به انگلیسی: Quantum mechanics) با هم ایجاد یک نظریه نامتناقض و بدون ابهام می‌کنند که تمام پدیده‌های نوری را توجیه می‌کنند.

نظریه جیمز کلرک ماکسول(به انگلیسی: James Clerk Maxwell) درباره انتشار الکترومغناطیس و نوربحث می‌کند در حالیکه نظریه کوانتومی برهم کنشِ نور و ماده یا جذب و نشر آن را شرح می‌دهد، از آمیختن این دو نظریه، نظریه جامعی که الکترودینامیک کوانتومی نام دارد، شکل می‌گیرد.

نظریه‌های الکترومغناطیسی و کوانتومی علاوه بر پدیده‌های مربوط به تابش بسیاری از پدیده‌های دیگر را نیز تشریح می‌کنند بنابراین می‌توان منصفانه فرض کرد که مشاهدات تجربی امروز، کم‌وبیش در چارپوبِ ریاضی جوابگوست. سرشت نور کاملاً شناخته شده‌است اما در مورد واقعیت نور هم‌چنان پرسش وجود دارد.

ویژگی های نورپردازی:

یکی از مسائل بسیار مهم در نورپردازی سایه‌است، زیرا سایه‌ها به شدت می‌توانند به حس فضا کمک کنند. دو نوع مهم سایه وجود دارد که هر دو در ترکیب بندی سینمایی نقش مهمی دارند: سایه پیوسته (Attached Shadow): هنگامی که بخشی از یک شی، جلوی تابش نور، بر بخش دیگر آن را بگیرد سایه ایجاد شده، سایه پیوسته‌است. برای مثال وقتی در اتاق تاریکی رو به روی شمعی می‌ایستید، بخش‌هایی از صورت و بدنتان در تاریکی قرار می‌گیرد. این پدیده سایه پیوسته‌است. سایه افکنده (Cast Shadow): در همان مثال شمع، بدن شما جلوی تابش نور را می‌گیرد و سایه‌ای روی دیوار پشتی ایجاد می‌شود، این سایه، سایه افکنده‌است.

شدت کیفیت نورپردازی به شدت نسبی نور بستگی دارد. به این ترتیب دو حد نورپردازی داریم: نورپردازی سخت: همان طور که از نامش نیز پیداست، نورپردازی را سخت گویند که در آن از نورهای شدید استفاده می‌شود. برای مثال در طبیعت، آفتاب ظهر نور سخت ایجاد می‌کند. در نورپردازی سخت، سایه‌ها کاملا مشخص و تند هستند و بافت‌ها و کناره‌های تیز ایجاد می‌شود. نورپردازی نرم: در نورپردازی نرم، روشنایی‌ها پخشیده هستند و شدت نور به نسبت نورپردازی سخت کمتر و ملایم تر است. برای مثال نور آسمان ابر آلود، نرم است. در این نورپردازی، خطوط و بافت‌ها کمی نرم، پخشیدگی نور بیشتر و تضاد ملایم تری بین نور و سایه وجود دارد. جهت جهت نورپردازی، بر مسیری اشاره می‌کند که نور به شی می‌تابد.

این مسیرها عبارت اند از: نور جلویی: نوری که از رو به رو به سوژه می‌تابد. نور پشتی: این نور از پشت موضوعی که قرار است فیلم برداری شود به آن می‌تابد و می‌تواند در زوایای مختلف از پشت بتابد برای مثال مستقیم، از بالا، از پهلو و…. نور پشتی اگر همراه دیگر نورها نباشد اثری ضد نور دارد و سوژه را تاریک و تیره می‌کند. همچنین این نور کمک می‌کند خطوط مرزی مشخص شوند و سوژه از پس زمینه جدا شود. نور پایین: نوری که از جلو و از پایین به سوژه می‌تابد برای مثال کسی که در کنار آتش نشسته و نور آتش از پایین چهره او را روشن می‌کند. از آنجا که نورپردازی از پایین، چهره را تحریف می‌کند، ممکن است برای خلق وحشت از آن استفاده شود. نور بالا: نوری که از جلو و از بالا به سوژه می‌تابد. این نور اگر بر چهره بازیگر بتابد استخوان بندی صورت او را به خوبی نشان می‌دهد، به همین خاطر هر گاه فیلم ساز بخواهد حالت چهره و حس موجود در چهره بازیگر، نمایان شود از این نور استفاده می‌کند. جهاتی که در اینجا گفته شد جهات اصلی هستند. کمی تغییر زاویه می‌تواند، جهات نوری دیگر و در نتیجه کاربردهای بیشتر ایجاد کند.

 

تاکنون لامپ‌های نسل قدیم بوده‌اند که در طول روز محیط ادارات را با شدت و رنگ نور ثابتی روشن می‌کرده‌اند. محققین شرکت اسرام، قصد دارند نور روز را با بهره گیری از دوربین، نرم افزارهای ابداعی و لامپ‌های ال ای دی، به داخل ساختمان‌ها هدایت کنند. الگوریتم خورشیدی جدید، نه تنها امکان روشنایی، بلکه کنترل رنگ نور در طول روز را به منظور بهره گیری از اثرات مثبت بر روی تندرستی و بهره‌وری در محیط اداری مهیا می‌کند. این محققان قصد دارند در آینده نور ادارات را به شرایط نوری حاکم در بیرون نزدیک کنند. سیستم جدید بسته به ساعت روز، فصل سال، موقعیت در ساختمان و وضعیت آب و هوایی، میزان روشنایی و رنگ نور را طوری محاسبه می‌کند که به طور کامل، مکمل نور ورودی شود.

اگر گسترهٔ بزرگتری از نور که تا پایین دیوار را در بر گیرد، مورد نیاز باشد، بایستی منبع نور از دیوار فاصله گرفته و یک نور پایین تاب توکار و جهت دار یا نور دیوارشوی نصب شده در کف راه حل مساله خواهد بود. زیرکانه ترین گزینه نور پایین تابی جهت دار و کم ولتاژ است که به منظور جلوگیری از تولید نوری زننده، توکار نصب شده و با لنز مات پخشیدگی نور آن کاهش یافته است. شکل دیگری از تاکید بر یک دیوار بافت دار، قرار دادن مجموعه‌ای از نورهای بالاتاب نزدیک به دیوار است، طوری که نور را بر سطح دیوار بخراشند. در مورد پله‌ها نورهای پایین تاب توکار نصب شده بر شیب بالای پله هیچگاه گزینهٔ ایده‌آلی نیست، چرا که نور همواره به جهت نامناسبی زاویه یافته و چشم را خیره می‌کند. یک نور کف شوی کم قدرت که بر تمامی کف پله‌ها، یا به صورت یک پله در میان بکار می‌رود با توجه به مدل و قدرت آن می‌تواند به عنوان راه حل مناسبتر مورد توجه قرار گیرد.

اگر پلکان شیشه ای باشد، قرار دادن نورهای بالاتاب در زیر پلکان، افه‌های نوری جالبی را پدید می‌آورد و پلکان را به شکل مجسمه‌ای درون این فضا تعریف می‌کند و درخشش موثری از نور را بر هر کف پله به وجود می‌آورد.

رنگ ها و ترکیب رنگ در نورپردازی و معماری نور
ما از کودکی با رنگ های متفاوت آشنا شدیم ، و مداد رنگی های رنگارنگ دوست دوران کودکی ما بوده اند.بسیاری از ما اصول اولیه ترکیب رنگ را به صورت تجربی فرا گرفتیم،رنگ آبی را با زرد مخلوط کرده و به رنگ سبز رسیده ایم ، یا با ترکیب قرمز و سبز رنگ قهوه ای را می ساختیم.ترکیب رنگ همیشه برای ما جالب بوده است و جذاب، و این جذابیت در نورها نیز حکم فرمایی می کند.

نکته ای که در تحلیل رنگ نور وجود دارد ، این است که در ترکیب دو نور متفاوت ، نور ها با یک دیگر جمع می شوند ، اما در ترکیب دو رنگ متفاوت ، رنگ ها به صورت ترکیبی هم با دیگر رنگ ها جمع می شوند و هم یک دیگر را فیلتر می کنن.پس از ترکیب نور قرمز و سبز در نور ، نور زرد که رنگ مابین این دو رنگ در طیف نور است ایجاد می شود، اما در ترکیب رنگ سبز و رنگ قرمز ، رنگ زرد +رنگ سیاه حاصل می شود ، که همان رنگ زرد تضعیف شده یا قهوه ای می باشد.

رنگ نور خالص و ترکیبی :

نکته دیگر که باید در تحلیل رنگ نور متذکر شد ، این است که ما دو نوع رنگ در نور داریم ، رنگ نور خالص (مثل ارغوانی خالص و زرد خالص) ، یا رنگ نور ترکیبی (مثل ارغوانی حاصل از ترکیب نورهای آبی و قرمز ، یا زرد حاصل از ترکیب نورهای سبز و زرد).ای
یک نوع استروسکوپ ساده
ن ترکیب می تواند ناشی از چند نور به جای دو نور باشد.برای این که بتوان این دو نوع نور را از یک دیگر تشخیص داد ،می توان از یک منشور بهره برد.این همان روشی است که در به دست آوردن طیف نور یک منبع نور سفید و محاسبه مقدار CRI کاربرد دارد.به این صورت که با عبور یک طیف باریک از نور یک منبع نور از یک منشور شیشه ای و قرار دادن یک صفحه سفید در فاصله مناسب ، می توان طیف رنگ آن نور را روی صفجه سفید ملاحظه کرد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دیدن نمونه پروژهای انجام شده با ما تماس بگیرید.

شماره دفتر:۸۸۵۶۰۳۷۵ – ۰۲۱

شماره همراه: ۰۹۱۲۳۱۰۴۱۶۵

شهرک غرب | بلوار فرحزادی | روبروی اریکه ایرانیان

با تشکر از تماس شما: مهندس پناهی

tarahaneh.com

مطالب مرتبط :
کلمات مرتبط: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,